Despre poluarea fonic? – BOGDAN LAZAROVICI

Despre poluarea fonic? – BOGDAN LAZAROVICI (inginer acustician): „Zgomotul produce boli. Chiar mortale!”

„Vai, mi-a s?rit inima din piept!” spu­nem când ne sperie un zgomot brusc, un claxon, o siren?, o drujb?. Pare doar o expresie, dar nu e departe de adev?r. Or­ganiza?ia Mondial? a S?n?t??ii estimeaz? c? po­lua­rea fonic? este responsabil?, anual, de 12.000 de decese în Europa, de 48.000 de cazuri noi de cardiopatie ischemic?, iar zeci de milioane de eu­ropeni tr?iesc în zone cu nivel de zgomot nociv. S?­n?tatea ne este ?ubrezit? de stresul ?i de tulbu­r?rile cronice de somn cauzate de zgomot. Când o rud? sau un prieten ce vine în vizit? de la ?ar? ne spune c? ziua petrecut? în ora? „l-a z?p?cit de cap”, noi zâmbim condescendent, f?r? s? ?tim c? zgomotul constant ne afecteaz? în mod direct ?i pe noi. Mult mai pu?in discutat? în com­para?ie cu po­luarea atmosferic?, poluarea fonic? are un cu­vânt greu de spus, în ceea ce prive?te calitatea vie­?ii. De ce se întâmpl? a?a, afl?m de la un pro­fe­sionist al acusticii urbane, Bogdan La­zarovici.

„Am lucrat în echipa care a?întocmit primele h?r?i de?zgomot din ?ar?

– Explica?i-ne specificul meseriei de inginer acustician. Cum se desf??oar? munca în acest do­meniu?

– Am studiat In­gineria Mediului, în ca­drul Fa­cul­­t??ii de E­ner­getic? a Po­litehnicii din Bucu­re?ti ?i acolo am par­ticipat la pri­mele cursuri de acus­tic?. Un domeniu nou pentru mine, inte­re­sant, care m-a atras. La mod? era atunci gestio­narea de­?eurilor, dar mi-am zis c? vreau o meserie curat? ?i, ca o ironie, prima m?­sur?toare pe care am avut-o de f?cut a fost la o mare groap? de gunoi. Am f?cut parte din colec­tivul ce a lucrat la standardizarea m?sur?torilor fonice în România, adic? stabilirea detaliilor tehnice pe care s? le respecte toate laboratoarele. În 2005 am lucrat în echipa ce a întocmit primele h?r?i de zgomot din ?ar?. Acum lucrez la un laborator de m?su­rare a nivelului sune­tu­lui. Sun­tem solicita?i, atât de po­luator, cât ?i de cei polua?i fonic, ?i în cazul în care zgomo­tul este mai pu­ternic decât cel legal, pro­pu­nem m?suri de dimi­nuare. Cei mai mul?i le accept?, pentru a in­tra în legalitate ?i a sc?pa de amen­zile, de multe ori ustur?­toa­re, undeva în jurul sumei de 50.000 de lei. În mare parte, este vorba de obiec­tive in­dus­triale, ce produc un zgomot constant. ?an­tierele, chiar dac? sunt amplasate în ora?, sunt tem­porare ?i, în func?ie de stadiul lucr?rilor, pro­duc un nivel diferit de zgomot. Desigur, ?i ele au ni?te limite ?i reguli de urmat.

„Problema cea mare e?legat? de arterele principale

– Ce înseamn? „H?r?ile de zgomot” pe care le-a?i pomenit?

– În 2007, România trebuia s? prezinte la Bruxelles h?r?ile de zgomot ale ora?elor cu peste 250.000 de locuitori. Prima reali­zare a fost „Harta de zgomot a Bucu­re?­tiului”, la care am lucrat într-o echi­­p? mixt?, cu speciali?ti de la mai multe institu?ii. Asta a în­sem­nat m?sur?tori pe ar­terele de circu­la?ie principale ?i se­cun­dare, linii de tramvai, aero­por­turi, g?ri. H?r?ile ne-au ar?tat c? tr?­im în ora?e foarte zgomotoase. Pro­blema cea mare e legat? de arterele principale. Arhitec­tura comunist? a propus o extin­dere pe în?l?ime, iar toate blocurile au fost construite la mar­gimea arterelor principale, acolo unde zgo­motul traficului rutier este cel mai intens. Activi­tatea omului genereaz? zgomot, e o problem? întâlnit? în toate marile ora?e din lume. Singurul mod în care s-a mai di­mi­nuat din aceast? poluare a fost reducerea num?­rului de ma?ini pe str?zi. M? a?tept ca ?i la Bucu­re?ti s? se întâmple asta în­tr-o bun? zi, pentru c? alt? solu?ie nu v?d. Parisul, de pild?, a anun?at c? lucreaz? intens la reducerea nivelului de zgomot, c? a reu?it deja s? scad? num?rul oa­me­nilor afec­ta?i ?i c? pân? în 2030 automobilele electrice vor fi preponderente.

„Prima m?sur?: îmbun?t??irea transportului public”

– Avem exemple pozitive în România, ora?e care au redus poluarea fonic??

– H?r?ile de zgomot se refac o dat? la cinci ani. Noi propunem modalit??i de reducere a zgo­motu­lui ?i prim?riile, în func?ie de buget ?i de dispo­nibilitate, reac?ioneaz? sau nu. Pân? acum, am realizat peste 50 de planuri de ac?iune, aprobate de consiliile locale, unele puse în practic?, altele nu, unele cu rezultate spectaculoase, altele nu chiar. Depinde foarte mult de fiecare autoritate în parte s? le aplice. Prima m?sur? pe care o pro­punem este îmbun?t??irea transpor­tului public. Autobuze, tramvaie care s? vin? la timp, s? fie curate, s? în­curajeze oa­menii s?-?i lase ma?inile acas?. În ora?e precum Bra?ov, Su­ceava, în care prim?riile au cum­p?rat autobuze electrice, nivelul de zgomot a sc?zut ?i cu zece decibeli. Foarte mult! Trebuie s?-i sco?i pe oameni din ma?inile lor ?i s? le oferi o variant? civilizat?. Clujul a trecut ?i el la flota de autobuze electrice, ?i-a modificat calea de rulare a tramvaielor, a cump?rat tramvaie silen?ioase, iar h?r?ile actuale de zgomot arat? o clar? îmbun?t??ire a situa?iei. Sunt ?i alte m?suri simple pe care le pot lua pri­m?­riile: nu colecta gunoiul noaptea, nu folosi su­flan­te de frunze… A?a cum ?i oamenii pot lua m?suri de bun sim?: nu claxona, nu-?i ambala motorul, nu urla, nu da muzica tare.

„Zgomotul de noapte e cel mai grav”

– S? discut?m despre suflante. Ce sens are ca într-un ora? deja po­luat fonic, vacarmului s? i se ada­uge ?i puternicul zgomot al unor aparate care sufl? frunzele dintr-o parte în alta? Atât pe str?zi, cât ?i în parcuri, unde mer­gem pentru un strop de lini?te…

– Nu în?eleg rostul suflantelor, care sunt folosite intens în Bucure?ti. Fac mult zgomot ?i presupun costuri nejustificate. Multe ora?e din ?ar? au renun?at la ele. Pe cine deranjeaz? frunzele din parcuri? În parcuri trebuie s? fie lini?te, o spune ?i legea. Normativul C 125 din 2013 sta­bile?te standardele nivelului de zgomot, iar cel din parcuri este de 40 de decibeli, po?i vorbi în ?oapt?. Suflantele fac zgomot de peste 80 de decibeli.

– Cum percep oamenii cre?terea decibelilor?

– 60-65 de decibeli este nivelul la care auzim ceea ce vorbim între noi. Imediat ce zgomotul str?zii e mai mare, trebuie s? ridic?m vocea cu 5 decibeli fa?? de zgomotul ambiental. Dac? faci asta mai mult de zece minute, î?i for?ezi corzile vocale. Dac? vrei s? scapi de zgomotul din jur ?i î?i pui muzic? la c??ti, trebuie s? dai volumul mai tare ?i î?i faci r?u singur. Un zgomot constant ridic? nivelul stresului, cu toat? suita de boli aso­ciate cu acesta. Dac? zgomotul de zi e o problem? serioas?, cel de noapte e ?i mai grav. Auzul nu se închide niciodat?, e singurul sim? mereu activ. A?i v?zut cum î?i mi?c? în timpul somnului pisicile urechile, reac?ioneaz? la cel mai mic sunet. Noi, oamenii, am ajuns s? percepem zgomotul doar atunci când începe s? ne deranjeze, când ceva nu ne place. De pild?, în perioada martie – mai 2020, în lockdown, au fost restric?ii de circula?ie. Vedeai o singur? ma?in? la semafor la Pia?a Victoriei. Dup? ridicarea restric?iilor, a ap?rut un val de recla­ma?ii privind zgomotul. Or??enii ?i-au dat seama brusc c? zgomotul deranjeaz?, l-au con?ti­entizat, au descoperit cum e ca o mie de ma?ini s?-?i treac? pe sub fereastr?. Pentru c? experimen­taser?, în acele dou? luni, ?i altceva: cum e s? fie lini?te în ora?, cum e s? tr?ie?ti f?r? vuietul constant venit de la strad?. În?eleseser? c? se poate ?i a?a ?i c? este foarte bine.

 

 

About veteranul1