Peripetiile avionului A321-VQ-BOZ

Joi, dimineata la ora 6:10, a decolat de pe aeroportul international Zhukovsky avionul Airbus A321 , zborul U6178, al companiei aeriene rusesti Ural Airlines pentru un zbor spre Simferopol cu o durata de 2 ore si 25 de minute.

Aeroportul international Zhukovsky este situat in orasul Zhukovsky (are peste 100.000 de locuitori) la circa 36 km de Moscova.

Compania aeriana Ural Airlines este una dintre cele mai puternice companii din Rusia si are in dotare 46 de avioane ( 7 Airbus A 319, 24 Airbus A 320 si 15 Airbus A 321). Compania Ural Airlines executa zboruri interne si internationale.

Avionul de tip Airbus A321- 211era inmatriculat sub numarul VQ-BOZ . Acest avion este dotat cu doua motoare de tip CFMI CFM56-5B3/P. A realizat primul zbor pe 16.12.2003 si se afla in dotarea companiei  Ural Airlines de la data de 10.11.2011.

La bordul avionului se aflau pe data de 15 august 226 de pasageri si 7 membri ai echipajului.

Avionul a decolat de pe pista numarul 12 si se afla in ascensiune la circa 750 de metri deasupra solului cand a lovit un stol de pasari. Ambele motoare au ingerat pasari si drept urmare si-au pierdut puterea si au incetat sa functioneze. In aceste conditii comandantul aeronavei a decis sa efectueze o aterizare fortata. Avionul a fost pus la sol intr-un lan de porumb. Nu a luat foc, nu s-a rasturnat, nu s-a rupt in bucati. Au scapat teferi toti pasagerii si membrii echipajului, fiind ranite usor peste 10 persoane. Aeronava a fost insa deteriorata facand practic imposibila reparareaei. Locul impactului s-a aflat la aproximativ 4 km de aeroportul Zhukovsky in apropierea satului Rybaki.

Autoritatile considera incidentul s-a datorat unui stol de pescarusi care era atras de un depozit de gunoi amplasat ilegal la 14 km de aeroport. Cu acest ocazie s-a descoperit o statie de procesare si un alt depozit amplasate la numai doi kilometri de aeroport. Interesant este faptul ca la depozitul situat la 14 km s-au gasit pescarusi, iar la cel din apropierea aeroportului nu.  Administratia aeroportului cunostea situatia si o reclamase autoritatilor de circa o luna dar masurile luate nu au fost eficiente.

Echipajul a fost alcatuit din Yusupov Damir (comandantul aeronavei), Murzin Georgy (copilot), Goncharenko Dmitry, Yagodina Yana, Vershinina Nadezhda , Ivlitsky Dmitry si Slyakaeva Aliya (personal de bord) .

 Presedintele Federatiei Ruse Vladimir Putin a dispus decorarea celor doi piloti cu cel mai inalt ordin, Eroul Rusiei, iar restul echipajului a primit Ordinul de Curaj.

Comandantul aeronavei a declarat ca a dorit sa se intoarca pe aeroport dar puterea din ce in ce mai scazuta a motoarelor nu a permis acest lucru. Atunci a decis sa aterizeze fortat pe cat posibil cat mai lin. Constructorul avionului Airbus (ca de altfel si cel al Boeing) a prevazut in instructiunile de zbor ca in caz de aterizare fortata pe pamant sa se foloseasca trenul de aterizare si pe apa nu.

Yusupov a luat o decizie istorica, a hotarat sa nu utilizeze trenul de aterizare si a aterizat cu bine intr-un lan de porumb. Comandantul a precizat ca utilizarea simulatorului de la Ekaterinburg l-a pregatit profesional si mental pentru situatiile de urgenta.

Comandantul aeronavei a declarat ca a dorit sa se intoarca pe aeroport dar puterea din ce in ce mai scazuta a motoarelor nu a permis acest lucru. Atunci a decis sa aterizeze fortat pe cat posibil cat mai lin. Constructorul avionului Airbus (ca de altfel si cel al Boeing) a prevazut in instructiunile de zbor ca in caz de aterizare fortata pe pamant sa se foloseasca trenul de aterizare si pe apa nu.

Yusupov a luat o decizie istorica, a hotarat sa nu utilizeze trenul de aterizare si a aterizat cu bine intr-un lan de porumb. Comandantul a precizat ca utilizarea simulatorului de la Ekaterinburg l-a pregatit profesional si mental pentru situatiile de urgenta.

Echipajul a evacuat pasagerii pe rampele gonflabile. Dupa ce ultimul pasager  a ajuns la sol Yusupov a coborat si el din avion, a constatat situatia aeronavei, s-a suit din nou la bord si a luat legatura cu sotia sa.

Crede ca nu este un erou, ci un om obisnuit care si-a facut datoria.  

Yusupov a mentionat ca incidentul nu l-a descurajat si ca va continua sa zboare, dar ca va avea nevoie de ceva timp pentru odihna.

A multumit copilotului, echipajului, pasagerilor si ….aeronavei.

Pe campul de porumb de langa Zhukovsky, oamenii au aplaudat pilotii si insotitorii de zbor.

Cateva filmulete va stau la dispozitie.

https://youtu.be/b8pe0e0pUP8
https://youtu.be/b1DXEm6eLD0

Surse: https://rusvesna.su/ ;https://ria.ru/  ;www.luchtvaartnieuws.nl .

About veteranul1