Sfântul Nerses cel Mare Patriarh
Traducere nestilizata
Husik este nepotul patriarhului, fiul lui Athanagines, unul dintre fratii gemeni. Acesti frati gemeni nu au vrut niciodata sa intre în tarâmul spiritual si au cedat desfrânarii lor si au murit în cele din urma ca fulgerul. Nerses este singurul reprezentant al generatiei Iluminatorului care s-a nascut în Armenia, toti ceilalti s-au nascut în Cezareea si a primit educatia doar acolo. De la o vârsta frageda, a fost casatorit cu o fata nobila Sandukht din clanul Mamikon, care i-a dat un copil, care urma sa fie viitorul Patriarh Sahak. Dupa nasterea singurului lor copil, mama nu a trait mult: a murit în Cezareea, iar Nerses si tatal lui l-au adus si l-au îngropat într-o provincie numita Tyll, care era domeniul Iluminatorului si unde se afla Patriarhul Aristakes. de asemenea îngropat. Apoi Nerses si-a continuat studiile în Cezareea, unde a fost însotit de Marii Parinti Capadocieni, Grigorie de Nazianz, Barsegh Kesaratsi si Grigor Nyusatsi, care s-au nascut în 328, 329, respectiv 330, aveau aceeasi vârsta cu el. Dupa terminarea studiilor, s-a întors în Armenia, unde a fost invitat la curte de unchiul sau, regele Arshak al II-lea, unde si-a asumat o functie înalta.
Dupa moartea Gloriosului Catholicos care i-a succedat lui Husik si nu era din neamul Iluminatorului, a fost necesar sa se aleaga un nou Catholicos si a fost dorinta tuturor sa aiba pe cineva din casa Iluminatorului, asa ca toate privirile s-au întors spre Nerses si împotriva lui. va, în 353, cu interventia puternica a regelui Arshak, când avea înca doar douazeci si cinci de ani, a fost ales Catholicos al Armeniei. Faustos Busandus, care vorbeste pe larg despre viata si activitatile lui Nerses, face mai întâi o descriere fizica a lui Nerses, pe care o introducem;
„Nerses era un om mare, înalt, zvelt si chipes, care nu se gaseau pe pamânt. Ca soldat, curajul lui era invidia tuturor”.
Apoi i se da profilul moral, care este si mai excelent.
„A avut frica de Dumnezeu, a pazit poruncile Sale, a fost filantropic, sfânt, sensibil, întelept si impartial. Era pasnic, umil, dulce si sarac în fire. Desavârsit în dragostea lui Dumnezeu, dupa porunca Domnului, iubindu-si aproapele ca pe sine însusi…pazind poruncile lui Dumnezeu din copilarie. Era drept, fara vina si iubitor de slujitori. El a fost zelos pentru slava lui Dumnezeu si nu sa obosit de rugaciune. El fierbea cu Duhul Sfânt, pe scurt, era perfect în toate. Îi placea foarte mult pe cei saraci si suferinzi si avea grija de ei luându-le o parte din hainele si hrana. A fost un ajutor si un supraveghetor pentru cei aflati în suferinta si suferinta, el însusi a protejat drepturile celor defavorizati”.
Printre cei adunati pentru alegerea Catholicosului, statea lânga rege în stralucitul si gloriosul sau costum militar, haina frumoasa, „înalt”, cu parul lung „nestapânit” tipic nobililor, cu un regal „spectaculos, margarit”. centura cu împânzire, tinând în mâna o sabie de „otel si aur”. Cei prezenti au strigat tare. „Lasa-l pe Nerses sa ne fie pastorul”. Nerses, considerându-se vinovat si nedemn, a vrut sa scape, dar nimeni nu ia luat motivele în serios. Apoi Nerses spuse serios.
„Nu paziti legile lui Dumnezeu si sunteti în urâciuni. Nu pot sa fiu pastor pentru tine, pentru ca nu pot sa arat partinire, sau sa închid ochii la pacatele tale, nici nu pot îndura faptele tale rele. Acum îmi arati dragoste si simpatie în locul gol, mâine ma vei considera un dusman si un urator, asa ca lasa-ma sa-mi traiesc viata individuala cu judecata lui Dumnezeu mereu în fata ochilor mei.
La acea vreme, regele Arshak, recurgând la masuri aproape violente si coercitive, i-a luat mai întâi sabia regala din mâna, care era simbolul pozitiei sale, si i-a ordonat sa-si îndeparteze bijuteriile regale si halatul, sa se îmbrace cu o rochie de preot si sa taie. buclele lui si, în acelasi timp, l-a hirotonit diacon. Apoi l-a trimis pe Nerses la Cezareea cu mare fast si cu toata marilor slujitori sa fie hirotonit episcop si sa fie Catholicos al Armeniei.
De îndata ce s-a întors din Cezareea, Nerses s-a dedicat slujirii cu multa râvna si energie, a început sa predice si sa evanghelizeze;
„Începând cu restabilirea pastoririi, dând hrana spirituala tuturor, el a oferit o sursa desavârsita de cuvinte folositoare si, din propovaduirea Cuvântului, toti au devenit credinciosi… Ca un tata generos si o mama milostiva, el nu a încetat sa învete si sa predice zi si noapte… El i-a confirmat pe sceptici în credinta cu pocainta, i-a mângâiat pe credinciosi, i-a tacut pe calomniatori, a luptat pentru adevar pâna la capat, i-a încurajat pe cei care urmareau dreptatea si a hranit lumea armeana cu ploaia învataturilor sale. Mai întâi, el a pus în aplicare el însusi poruncile lui Dumnezeu, apoi le-a învatat tuturor… Scaunul lui Tadeu a fost din nou umplut cu un fiu ca tatii sai.”
Apoi a început lucrarile de îmbunatatire.
Mai întâi, a convocat o întâlnire cu toti episcopii lumii armene la Ashtishat, care este considerata mosia superiorului sau si a fost un important centru religios din cele mai vechi timpuri. Unde Nerses a explicat planurile viitoare de renovare si constructie pentru toata lumea. De exemplu, urmau sa fie înfiintate case pentru saraci în toate partile tarii pentru ca saracii sa nu fie nevoiti sa cerseasca, urmau sa fie construite spitale pentru dorul de casa si pacientii mizerabili. Mai ales pentru a construi orfelinate pentru leprosi si pentru cei cu alte boli transmisibile care au fost expulzati din cercul lor social. Stabiliti statii pentru calatori etc. Pentru a face toate acestea, a cerut sprijinul tuturor, iar pentru a-i mentine în picioare, a considerat de cuviinta sa le ataseze mosii, sate si ferme profitabile.
El si-a propus planurile pentru o viata bisericeasca mai ordonata si mai ordonata. De exemplu, despre necesitatea înfiintarii de fratii sau manastiri pentru celibati pentru ca acestia sa stea departe de viata lumeasca, grupuri de pustnici pentru solitar, centre speciale sau prefectorii pentru episcopi.
În aceasta adunare, la ordinul lui Nerses, a stabilit reguli de bun augur în privinta casatoriilor, interzicând casatoria rudelor apropiate si mai ales reguli stricte pentru adulter, curvie si tot felul de boli venerice, precum si furtul, tâlharia si tot felul. de privare. Barbaritatile pagâne asupra mortilor sau la înmormântari erau interzise.
S-au stabilit si reguli pentru nobili, conform carora acestia ar trebui sa aiba mila si compasiune fata de subalterni, sa-i trateze uman si sa nu-i taxeze excesiv.
Nerses s-a dedicat cu mare râvna implementarii si difuzarii acestei lucrari de reforma în toata tara. El l-a numit pe diaconul principal Khad, caruia îi placea încrederea si era impregnat de spiritul sau, ca supraveghetor general al tuturor acestor institutii binevoitoare. Binevoitorul Patriarh si-a extins grija fara discernamânt asupra tuturor: „adulti si copii, respectati si dezonorati, bogati si saraci, liberi si saraci”. Patriarhii dinaintea lui au fost predicatori si raspânditori ai credintei, dar Nerses, dupa cum am vazut, nu a neglijat acest aspect, ci a subliniat bunastarea practica si publica. S-a dedicat îmbunatatirii în asa masura încât, în cuvintele istoricului sau, „Nu a fost nimeni ca el în lumea armeana” (Byuzand).
El a întreprins îmbunatatirea învatarii si educatiei. Deoarece scoala armeana nu exista înca, a deschis scoli în limbile asiriana si greaca. Elevii acestor scoli S. Au citit cartea si au tradus-o în armeana în acelasi timp, traducând direct în timp ce citesc. Astfel, în biserica au aparut pozitiile de „regenerare” si „încununare”.
Printre elevii care au absolvit aceasta scoala s-au numarat fiul sau Sahak si Mesrop de încredere, care ar fi trebuit sa fie descoperitorii scrisului armean si stramosii scolii.
Deci a existat pace si reînnoire în perioada initiala a mandatului lui Nerses. Bisericile s-au luminat si o retrezire generala a unei noi vieti spirituale s-a simtit în toata tara. Initial, relatia sa cu regele a fost buna, dar dupa ceva timp, Arshak îsi schimba cursul si îsi strica viata cu crime si nedreptati de neiertat si începe sa ignore îndemnurile patriarhilor. Din acest motiv, Nerses a încetat simultan sa se mai implice în treburile curtii si în politica, dedicându-se afacerilor pur religioase. În aceasta perioada, persii si-au intensificat raidurile asupra Armeniei, armata armeana, Vasak Mamikonyan, a rezistat initial cu succes. În cele din urma, regele persan Shapuh, cu viclenie, sub pretextul de a face pace, îl cheama pe Arshak. îl închideaza si în închisoare se sinucide, iar în locul lui domneste fiul sau, Papa. Si aceasta a urmat instructiunile si îndemnurile lui Nerses la început. Rezultatul acestei cooperari a fost victoria stralucita a armenilor împotriva persilor în batalia de la Dzirav, când Nerses s-a rugat pentru victoria armatei armene pe muntele Npat din apropiere.
Când pacea a fost instaurata în tara, Papa s-a dedicat desfrânarii si desfrânarii. Nerses l-a mustrat în zadar, pâna când „l-a mustrat cu reprosuri”. Când a vazut ca regele nu se reformeaza, i-a interzis sa intre în biserica, din aceasta cauza Papa s-a dus la Nerses si i-a provocat direct sau indirect moartea. Potrivit surselor originale, Papa îl otraveste pe Nerses. Acest lucru i se pare însa incredibil Patriarhului Orman. a vedea „multe accesorii incongruente în acea poveste” sugereaza ca Nerses avea deja o boala incurabila a „inimii si plamânilor”, „pe care o putem vedea din intensitatea stilului si a actiunilor ei” (Geneza). Prin urmare, entuziasmul, oboseala, mai ales desfrânarea necrutatoare a Papei, au provocat un infarct iminent, care a fost considerat otravire. Nerses a murit în 373 când abia avea 45 de ani, a fost înmormântat în orasul Til. unde, pe lânga Aristakes Hayarpet, a fost înmormântat si regretatul sau sot, Sandukht. Manastirea Yerznka care contine mormintele acestor doi patriarhi a fost numita mai târziu „Patriarhi Jukhtak”. Aceasta biserica din orasul Til a fost distrusa în secolul al VII-lea si pâna la aparitia diaconului cu numele de onoare în 1275, Sf. Mormântul lui Nerses Mets era necunoscut. Unele dintre pietrele funerare au fost transferate la biserica Yerznka, iar o alta parte se afla în biserica Tirashen din aceeasi regiune, care mai târziu a fost numita Sf. În numele lui Nerses. Este în biserica Tirashen situata în aceeasi regiune, care mai târziu a fost numita Sf. În numele lui Nerses. Este în biserica Tirashen situata în aceeasi regiune, care mai târziu a fost numita Sf. În numele lui Nerses.
Faptele si multumirile lui Nerses i-au câstigat pe buna dreptate Marele Titlu în istorie. Meritul sau principal a fost acela de a fi îmbunatatitor moral si politic al bisericii si de a fi urmatorul îmbunatatitor al vietii domestice a tarii dupa Iluminism, ceea ce ia adus titlul de „Iluminator al inimilor” (Azgapatum).
Sursa:qahana.am („Sfintii Natiunii Armene”)