In Romania sistemul dual Guvern – Presedinte nu functioneaza si dauneaza intereselor tarii. Situatia existenta intre Iohannis cel Batran si Dancila Cosanzeana ne arata ca populatia Romaniei a gresit cand a aprobat textul noii Constitutii de dupa 1989. Datele istorice ne arata ca Basescu nu s-a inteles cu Ponta si Tariceanu, Constantinescu nu a fost pe aceeasi lungime de unda cu Vasile, Iohannis cel Batran nu a rezonat cu Ponta. Au functionat bine Iliescu cu Vacaroiu si Basescu cu Boc. Totul porneste de la pozitia Presedintelui, care se doreste a fi cea mai tare din „parcare”. Noua Constitutie a Romaniei a fost proiectul unor „filofrancezi” si a fost adaptata in mod „original” dupa Constitutia Frantei. S- a modificat ulterior cu ocazia intrarii in Uniunea Europeana cand pentru a obtine majoritatea necesara la Referendum a fost necesara prelungirea cu o zi a votului. Evident ca disensiunile apar cand presedintele provine dintr-o formatiune politica si guvernul este dat de o alta formatiune.
Cel mai tragic lucru a fost acela ca natia nu a fost intrebata si nici lamurita asupra formei de guvernamant. Ce isi doreste romanul o monarhie constitutionala, o republica presedentiala tip Ceausescu sau o republica parlamentara? In niciun caz o strutocamila ca acum.
De aceea se impune o revizuire a Constitutiei printr-un referendum.
Referendumul este o forma de democratie directa , singurul care reuseste sa stabileasca optiune cetatenilor.
Pana in prezent, in Romania de dupa 1989 au avut loc cateva referendumuri:
-8 decembrie 1991:Referendumul pentru aprobarea unei noiii Constitutii.
-18–19 octombrie 2003: Referendumul pentru aprobarea Legii de revizuire a Constitutii Romaniei.
-19 mai 2007: Referendumul pentru demiterea presedintelui Romaniei.
-25 noiembrie 2007: Referendumul pentru schimbarea sistemului de vot din Romania.
-22 noiembrie 2009: Referendumul pentru trecerea la parlament unicameral si reducerea numarului de parlamentari.
-29 iulie 2012: Referendumul pentru demiterea presedintelui Romaniei.
-6–7 octombrie 2018: Referendumul pentru modificarea articolului 48 din Constitutia Romaniei .
-26 mai 2019 –Referendumul pe tema justitiei.
Doar doua referendumuri au avut rezultat concret: -Referendumul pentru aprobarea unei noiii Constitutii si Referendumul pentru aprobarea Legii de revizuire a Constitutii Romaniei.
In acest context se impune ca romanii sa utilizeze numai tipul de referendum decizional, renuntandu-se la referendumul consultativ. Daca celebrul referendum cu 300 de parlamentari nu ar fi fost consultativ, vointa poporului s-ar fi impus. Si revenim la intrebarea ce forma de guvernare doresc romanii? Aceasta intrebare ar trebui sa o puna noul presedinte al Romaniei. Si de aici ar rezulta modificarile ce trebuiesc aduse Constitutiei. Eu sunt partizanul republicii parlamentare si sistemului elvetian de legiferare prin referendum.
Poate va intereseaza: Diaspora si votul la prezidentiale ; http://veteranul1.ro/schengen;http://veteranul1.ro/au-fost-fraudate-alegerile-la-europarlamentare; http://veteranul1.ro/democrat-versus-republican