Artem Mikoyan
Artem Ivanovich Mikoyan s-a nascut 23 iulie /pe 5 august 1905 în satul Sanahin, (Alaverdi, Lori Armenia), într-o familie de armeni saraci. Tatal sau, Hovhannes, era tâmplar, iar mama lui, tesator de covoare. Fratele sau mai mare a fost Anastas Mikoyan (Presedintele Prezidiului Sovietului Suprem, Prim-vicepresedinte al Consiuliului de Ministri URSS, Ministru Comertului Exterior). În 1918, familia sa s-a mutat la Tbilisi, unde Artem a mers la scoala. În 1923, s-a mutat la fratele sau, mai întâi la Rostov-pe-Don, unde a lucrat ca strungar într-un atelier de cale ferata, apoi la Moscova a lucrat ca strungar la uzina Dinamo.
În 1928, Mikoyan a fost recrutat în Armata Rosie si în 1931 trimis sa studieze la N.E. Jukovski. Aici, împreuna cu colegii de clasa, a creat primul avion – „Oktyabrenok”, care a fost foarte apreciat de Central Aero Club. Dupa ce a absolvit academia (1936) si a primit titlul de „inginer mecanic al Fortelor Aeriene”, Artem Ivanovici a fost trimis sa lucreze la Prima Uzina de Aviatie numita Osoaviakhim din Moscova, unde a fost mai întâi reprezentant militar, iar în 1938 a devenit sef birou la Design Bureau Polikarpov, care a fost transferat la aceasta fabrica.
Lucrând în contact constant cu Polikarpov , un an mai târziu, Mikoyan a devenit proiectant-sef adjunct al întregii fabrici si a condus echipa de proiectare a KB-1 (comanda NKAP nr. 401 din 8 decembrie 1939 – aceasta data este considerata ziua în care Biroul de proiectare Mikoyan a fost fondat).
În 1940, sub conducerea lui Mikoyan (împreuna cu M.I. Gurevich), a fost creata cea mai rapida aeronava de lupta în serie din acea vreme, MiG-1, proiectata pentru lupta aeriana la altitudini mari, iar apoi modificarea sa, MiG-3″ . Aceste doua tipuri de aeronave au fost construite într-o serie mare în primii ani ai Marelui Razboi Patriotic si au fost folosite cu succes în operatiuni de lupta în sistemul de aparare aeriana al URSS.
Un rol semnificativ în victoria Uniunii Sovietice asupra Germaniei naziste l-au jucat si alte avioane ale designerului, create în 1941-1945 în biroul sau de proiectare. Printre acestea se numara MiG-7, care a dezvoltat o viteza maxima de 690 km/h, aeronava de mare altitudine I-224, care a atins un plafon de 14 mii de metri, sau I-250.
Dupa razboi, Artem Ivanovich a lucrat la crearea de avioane cu reactie supersonica si de mare viteza, dintre care multe au fost produse în serii mari si au fost în serviciul fortelor aeriene sovietice pentru o lunga perioada de timp – acestea sunt MiG-9, MiG- 15, aeronava MiG-17 (care a atins viteza sunetului), „MiG-19” (primul avion supersonic intern în serie, care era înarmat cu rachete ghidate aer-aer), „MiG-21” (cu o aripa delta) de un profil subtire si o viteza de zbor de doua ori mai mare decât viteza sunetului).
În 1956, Mikoyan a fost numit proiectant general al biroului de proiectare MiG, iar ultimele aeronave create sub conducerea sa au fost avionul de lupta MiG-23, primul avion din URSS cu o miscare variabila a întregii aripi în zbor, si MiG- 25 cu o viteza de zbor de trei ori mai mare decât viteza sunetului. În aceasta perioada, cuvântul scurt „MiG” a intrat ferm în lexiconul pilotilor din întreaga lume, iar luptatorii acestui brand au întruchipat cele mai recente realizari în stiinta aviatiei si stiinta materialelor.
De asemenea, este de remarcat faptul ca aproximativ sase duzini de recorduri mondiale au fost stabilite de aeronavele create sub conducerea lui Mikoyan. În plus, Artem Mikoyan a creat nu numai echipamente, ci si propria scoala în constructia de avioane, educând multi designeri cu înalta calificare.
Meritele marelui designer au fost foarte apreciate în URSS fiind decorat cu cele mai înalte ordine, ales Academician al Academiei de Stiinte a URSS.
Artem Ivanovici a fost o persoana foarte sociabila si ospitaliera. Moartea lui Gagarin si Seregin în 1968, iar mai târziu moartea prietenului sau, generalul Kadomtsev pe MiG-25P, au avut un impact grav asupra sanatatii sale.
Artem Ivanovich Mikoyan a murit la 9 decembrie 1970 la Moscova, a fost înmormântat la cimitirul Novodevichy din Moscova.
Bustul de bronz al celebrului designer de avioane si complexul memorial sunt situate în satul Sanahin din Armenia. La Moscova, o placa memoriala a fost instalata pe casa în care a locuit Mikoyan.