Am fost la Hanul lui Manuc din Sheki, adica caravanseraiul din localitate transformat in hotel. Modul de organizare a caravanseraiului este cat se poate de interesant. Spatii de odihna, spatii pentru animale, marfuri, bucatarie, etc.
Veterana cerceteaza ordinea azera.
Urcam pe o strada spre Palatul Hanului. Era mai mult o resedinta administrativa de iarna cu o încapere speciala pentru secretarii hanului. Oricum, un loc destul de modest fata de alte palate , dar si aici sunt niste vitralii foarte frumoase lucrate ca un puzzle fara nici o lipitura sau cuie; la fel si tavanul din bucatele mici de lemn. Si un lucru interesant pentru ventilarea aerului pe un perete este un fel de deschidere ca un semineu, cu legatura afara facând astfel aerul sa circule. Sotiile aveau o camera separata la etaj etansata fata de camera de jos in asa fel incat sa nu poata sa auda ce vorbeau oamenii hanului.
Trebuie sa remarcam grija pentru pastrarea in bune conditii a palatului si a zonei inconjuratoare.
Sheki a facut parte din Armenia veche si de aceea in zona mai exista biserici crestine, dar nu mai sunt credinciosi.
Apoi mergem in piata orasului. Fructe, legume, branzeturi, carne, papuci, aur, ceasuri,gogosi, etc., ce mai incoace incolo un adevarat bazar total neigienic dar aglomerat.
Ne aflam in plin Ramadam. De altfel pe tot drumul spre Baku am intalnit mici macelarii organizate ad-hoc la marginea soselei.
Plecam spre Sharmaki. Inainte de a ajunge, oprim sa luam o ciorbita, numai de catre unii, ceilalti s-au insirat pe marginea drumului asteptand finalul ospatului.
Ghizii, roman si azer, nu s-au orientat asupra locului de oprire. La doi pasi se aflau mai multe locuri de popas la adapostul copacilor. Dar ce sa-i faci, principiul din tara , intai noi si apoi ceilalti a primat.
Aici am vizitat numai moscheia Juma sau moscheia Vineri. Constructia ei incepe ,dupa unii istorici, prin anul 743, fiind prima moschee din Caucaz dupa moscheea Derbent a carei constructie a inceput prin anul 734. Daca vrem sa intelegem istoria locurilor, disputele dintre armeni si azeri, trebuie sa facem corelatii cu anii afirmarii islamului in Azerbaidjan si a crestinarii Armeniei precum si cu populatiile, armene sau azere, ce se aflau pe aceste teritorii. Astazi sunt foarte putini armeni in Azer, asa ca totul se reduce la istorie.
Moscheia Juma s-a refacut de mai multe ori in decursul timpului. A fost distrusa ultima oara in 1918 de unitatile armate ale partidului armean „Dashnaktsutiun”. A fost restaurata complet in anul 2009.
Ghidul azer ne duce la mausoleul seicului Diri Baba.
Mausoleul se afla intr-o stanca, are doua etaje si o cupola. Dateaza din anul 1402. Circula multe legende legate de acesta persoana sacra Diri Baba. Se fac pelerinaje aici, dar locul pare parasit, nepazit si in paragina.
Intram in Baku si ne cazam intr-un hotel acceptabil situat intr-o zona cel putin bizara.