Veteranul1 la Marea Caspica cu Omnia Turism-Episodul 12

Suntem in dimineata zilei de 21 iunie. Peste doua ,trei zile soseste in Armenia, Papa Francisc. Este pentru a doua oara cand in Armenia vine capul Bisericii Catolice. Noi ne-am inscris in aceasta excursie cu un an in urma. Remarcam faptul ca Omnia Turism a cunoscut cu un an inainte programul vizitei Papei Francisc pe meleagurile armene. Altfel nu se explica de ce noi am ajuns in toate locurile unde a poposit si papa doua zile mai tarziu. Probabil ca am fost folositi pentru verificarea traseului. Glumesc, desigur. Sunt putine locuri in lume in care un papa a ajuns de doua ori. Armenii erau in plina pregatire pentru a-l primi cum se cuvine pe Suveranul Pontif.

Inainte de a pleca la drum trebuie sa iei un mic dejun copios. Asa a fost cazul si la hotelul nostru. Numai ca fiind doar doua fetite, servirea a lasat de dorit. In schimb au fost produse tipic armenesti, lucru putin sesizat de turistii nostri.

Grupul nostru merge la Memorialul Genocidului Armean, loc de reculegere pentru armeni si numeroase personalitati ale lumii. Acest memorial , Tsitsernakaberd (cetatea randunelelor) a fost ridicat in memoria celor 1.500.000 de armeni care au cazut victime turcilor in 1915. Armenii comemoreaza pe 24 aprilie genocidul armean. Ca veni vorba ,nu ma mira ca Turcia nu recunoaste genocidul, dar Romania ale caror tinuturi au fost secole la rand sub jugul turcesc de ce oare nu a recunoscut genocidul armean ? Si mai ciudat mi se pare faptul ca Israelul nu a recunoscut genocidul, desi poporul evreu a fost supus la exterminare in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Monumentul a fost finalizat in 1968 si este realizat din bazalt. Unii spun ca cele doua coloane inalte de 44 de metri reprezinta cele doua Armenii, occidentala si orientala, altii cred ca reprezinta Araratul Mic si Araratul Mare, varfuri aflate azi in Turcia.

Langa monument se planteaza de catre personalitatile ce il viziteaza cate un pom. Un mic filmulet de 2 minute poate fi vizionat aici .

Plecam spre manastirea Khor Virap, leaganul crestinismului armean. Aici a fost intemnitat Grigorie Luminatorul cel mai mare sfant in religia crestinilor armeni. Dupa 14 ani de temnita a devenit sfetnicul religios al regelui Tirades III si a determinat declararea in anul 301 a statului armean ca primul stat crestin din lume. Amplasamentul manastirii este la 8 kilometri de granita cu Turcia si Araratul, muntele sfant al armenilor, aflat pe teritoriul turc se vede extraordinar.

Ne indreptam spre manastirea Noravank situata intr-o zona de o frumusete rara. Complexul de la Noravank era cu biserica mare in renovare si are o pozitie minunata înconjurata de stânci masive de un rosu intens. Si drumul pana la ea a fost minunat cu munti înalti cu forme ciudate, cu pesteri numeroase. Am trecut si in apropierea granitei cu Azerbadjanul, si am vazut ridicaturile de pamant realizate pe marginea soselei pentru a evita gloantele azere. Foarte interesanta constructia manastirii. Este realizata pe doua etaje.

Revenim in Erevan si lasam autocarul in Piata Republicii, apoi ne indreptam spre Opera pe un bulevard pietonal superb si cu un aer occidental pronuntat. Noi nu avem asa ceva in Bucuresti. Admiram cladirea operei si piata in care este situata. Ocolim opera si ne indreptam spre « Complexul Cascade » . De aici se poate vedea magnifica statuie « Renasterea Armeniei » . Putina lume stie ca in partea de sus a complexului Cascade se afla muzeul Aznavour inaugurat in 2011.

Ne intoarcem in Piata Republicii, recuperam autocarul si directia hotel. Facem o mica aprovizionare la un supermarket aflat in apropiere. Produse garla la fel ca la noi. Ceva totusi m-a marcat. Aveau un sector de cofetarie super. Am luat doua prajituri de dimensiuni triple fata de cele din Bucuresti si la un pret de doua ori mai mic. Fratilor, eu am dimensiuni corespunzatoare, dar nu am putut sa devorez prajiturile respective.